In 2022 vielen er in België per 100.000 inwoners 4,6 verkeersdoden binnen de dertig dagen na een ongeval. Om de duurzame-ontwikkelingsdoelstelling tegen 2030 te realiseren, moet het aantal verkeersdoden gehalveerd worden. Dat doel wordt niet bereikt met een voortzetting van de trend sinds 2000 (gegevens beschikbaar in november 2024). Het aantal verkeersdoden binnen de dertig dagen na een ongeval evolueert dus ongunstig.
Verkeersdoden - België - trendevaluatie
aantal op 30 dagen per 100.000 inwoners
2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2022 | 2025 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarnemingen | 14.36 | 10.83 | 7.84 | 6.59 | 4.35 | 4.60 | -- | -- |
trend en extrapolatie (november 2024) | 14.53 | 10.99 | 8.39 | 6.35 | 4.78 | 4.30 | 3.78 | 3.28 |
doelstelling 2030 | 2.18 | 2.18 | 2.18 | 2.18 | 2.18 | 2.18 | 2.18 | 2.18 |
Statbel; Eurostat (2024), Road traffic deaths [sdg_11_40], https://ec.europa.eu/eurostat (geraadpleegd op 31/10/2024).
Verkeersdoden - België en internationale vergelijking
aantal op 30 dagen per 100.000 inwoners
1995 | 1999 | 2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2017 | 2020 | 2022 | 2022//1995 | 2022//2017 | 2022//1999 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
België | 14.30 | 13.68 | 14.36 | 10.83 | 7.84 | 6.59 | 5.60 | 4.35 | 4.60 | -4.11 | -3.86 | -4.63 |
EU27 | -- | 12.78 | 12.47 | 9.80 | 6.71 | 5.49 | 5.25 | 4.21 | 4.60 | -- | -2.61 | -4.34 |
//: Gemiddelde groeivoeten |
Statbel; Eurostat (2024), Road traffic deaths [sdg_11_40], https://ec.europa.eu/eurostat (geraadpleegd op 31/10/2024).
Verkeersdoden volgens gewest - België
aantal op 30 dagen per 100.000 inwoners
1995 | 2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2017 | 2020 | 2022 | 2022//1995 | 2022//2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Brussels Hoofdstedelijk Gewest | 4.73 | 4.59 | 3.08 | 2.94 | 2.45 | 2.00 | 1.14 | 1.77 | -3.57 | -2.34 |
Vlaams Gewest | 13.14 | 14.66 | 9.73 | 7.05 | 6.14 | 4.33 | 3.61 | 4.03 | -4.28 | -1.40 |
Waals Gewest | 19.11 | 16.62 | 15.08 | 10.78 | 9.36 | 7.60 | 5.84 | 5.85 | -4.29 | -5.10 |
//: Gemiddelde groeivoeten |
Statbel (2024), Mobiliteit/Verkeersongevallen, https://statbel.fgov.be en Eurostat (2024), Population change - Demographic balance and crude rates at national level [demo_gind3], https://ec.europa.eu/eurostat (geraadpleegd op 31/10/2024); berekeningen FPB.
Verkeersdoden volgens geslacht - België
aantal op 30 dagen per 100.000 inwoners
1999 | 2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2017 | 2020 | 2022 | 2022//1999 | 2022//2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
vrouwen | 7.20 | 7.00 | 4.90 | 3.70 | 3.30 | 2.60 | 1.90 | 1.90 | -5.63 | -6.08 |
mannen | 20.40 | 22.00 | 16.10 | 11.90 | 10.30 | 8.10 | 6.70 | 7.30 | -4.37 | -2.06 |
//: Gemiddelde groeivoeten |
Statbel; Eurostat (2024), Persons killed in road accidents [tran_sf_roadus], https://ec.europa.eu/eurostat (geraadpleegd op 31/10/2024).
Definitie: de indicator verkeersdoden op 30 dagen komt overeen met het aantal personen dat onmiddellijk of binnen de dertig dagen na een ongeval overlijdt als gevolg van dat ongeval. Om internationale vergelijkingen mogelijk te maken wordt het aantal doden per 100.000 inwoners uitgedrukt. De gegevens komen van politieverslagen, aangevuld met informatie van de parketten die worden samengebracht door Statistics Belgium. Statistics Belgium stelt de resultaten ervan ter beschikking, onder meer aan Eurostat. De hier gebruikte gegevens komen van Eurostat dat gedetailleerde en vergelijkbare data voor de EU-lidstaten publiceert.
Doelstelling: tussen 2020 en 2030 moet het aantal verkeersdoden gehalveerd worden om 2,2 per 100.000 inwoners te bereiken in 2030.
De duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s die de Verenigde Naties in 2015 hebben aangenomen, bevatten subdoelstelling 3.6: "Tegen 2020 het aantal doden en gewonden in het verkeer wereldwijd halveren". In België hebben de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid zich tot doel gesteld het aantal doden tussen 2010 en 2020 te halveren (VIAS, 2019), wat neerkomt op 3,9 doden binnen 30 dagen per 100.000 inwoners in 2020.
Op langere termijn wil de EU het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot bijna nul terugbrengen (Europese Commissie, 2018). Dit is ook het geval voor België. De Federale beleidsvisie op lange termijn inzake duurzame ontwikkeling bevat doelstelling 24: "Mobiliteit en vervoer zullen onder maximale veiligheidsomstandigheden gebeuren met "nul doden" als doel".
Voor 2030 vraagt de Europese Unie (Raad van de Europese Unie, 2017) om het aantal ernstige verkeersgewonden tussen 2020 en 2030 te halveren. Deze doelstelling wordt hier uitgebreid tot het aantal verkeersdoden. In 2020 bedroeg deze indicator 4,3 verkeersdoden per 100.000 inwoners, en dus een cijferdoel van 2,2 in 2030.
Evolutie: globaal daalt het aantal verkeersdoden jaarlijks met ongeveer 5% sinds 2000 in België. In 2022 bedraagt dit aantal 4,6 doden op 30 dagen per 100.000 inwoners. Na een sterke daling in 2020, zeer waarschijnlijk als gevolg van de covid-19-pandemie, blijft deze indicator in 2022 op een laag niveau ten opzichte van de waargenomen cijfers sinds 2000.
Internationale vergelijking: het aantal verkeersdoden daalde tussen 2000 en 2022 met 64% in de EU27. In 2022 ligt België op hetzelfde niveau als het Europese gemiddelde: 4,6 doden per 100.000 inwoners. In een verdeling van de lidstaten in drie groepen behoort België in 2022 tot de middelmatig presterende groep en het scoort gelijk aan het Europese gemiddelde. In dat jaar stond Zweden met 2,2 doden per 100.000 inwoners op de eerste plaats en Roemenië met 8,6 op de laatste.
Opsplitsing volgens gewest: het aantal verkeersdoden op 30 dagen per 100.000 inwoners in 2022 bedraagt 1,8 in Brussel, 4,0 in Vlaanderen en 5,9 in Wallonië. Voor België is dit cijfer 4,6 (gegevens Statistics Belgium).
Opsplitsing volgens geslacht: het aandeel vrouwen in de verkeersdoden is steeds en aanzienlijk lager dan het aandeel mannen. Tussen 2000 en 2022, vertegenwoordigden vrouwen tussen 20% en 25% van de doden op 30 dagen.
VN-indicator: de gekozen indicator stemt overeen met 3.6.1 – Sterftecijfer door verkeersongevallen.
Bronnen
Algemeen
SDG’s, duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals): United Nations (2015), Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015, document A/RES/70/1.
Indicatoren: United Nations (2017), Work of the Statistical Commission pertaining to the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 6 July 2017, document A/RES/71/313.
UN Sustainable Development: https://sdgs.un.org/ (geraadpleegd op 18/01/2023).
Specifiek
Europese Commissie (2018), Europe on the move, Sustainable Mobility for Europe: safe, connected, and clean, COM(2018) 293 final.
Europese Raad (2017), Conclusies van de Raad over verkeersveiligheid ter bekrachtiging van de verklaring van Valletta van maart 2017 (Valletta, 28-29/03/2017).
2023 © cic@plan.be