Verkeersdoden

  •  08/02/2018

In 2016 vielen er in België per miljoen inwoners 56 verkeersdoden binnen de dertig dagen na een ongeval. Om de duurzame-ontwikkelingsdoelstelling tegen 2030 te realiseren, moet dat cijfer dalen.

The chart will appear within this DIV.
The chart will appear within this DIV.

Verkeersdoden

aantal doden op 30 dagen per miljoen inwoners

 1991200020102011201220132014201520162016//19912016//2011
België188.0144.077.078.069.264.864.964.956.2-4.7-6.4
EU-28160.0117.063.061.056.051.651.451.6------
//: gemiddelde groeivoeten

European Commission (2017), Road safety evolution in EU, http://ec.europa.eu/transport/road_safety/ en Statistics Belgium (2017), Verkeersongevallen, https://statbel.fgov.be/ (geraadpleegd op 20/11/2017).

Verkeersdoden volgens geslacht - België

aantal doden op 30 dagen per miljoen inwoners

 1995200020102011201220132014201520162016//19952016//2011
vrouwen34.935.818.817.516.115.514.815.912.9-4.6-5.9
mannen108.0107.658.159.953.149.349.848.942.5-4.3-6.6
//: gemiddelde groeivoeten

Statistics Belgium (2017), Verkeersongevallen, https://statbel.fgov.be/ (geraadpleegd op 20/11/2017).

Deze tekst komt uit het rapport Aanvullende indicatoren naast het bbp van februari 2018.

Definitie: de indicator verkeersdoden 30 dagen komt overeen met het aantal personen dat onmiddellijk of binnen de dertig dagen na een ongeval overlijdt als gevolg van dat ongeval. Om internationale vergelijkingen mogelijk te maken wordt het aantal doden per miljoen inwoners uitgedrukt. De gegevens komen van politieverslagen, aangevuld met informatie van de parketten die worden samengebracht door Statistics Belgium. Statistics Belgium stelt de resultaten ervan ter beschikking, onder meer aan Eurostat. De hier gebruikte gegevens komen van Eurostat (2017) dat gedetailleerde en vergelijkbare data voor de EU-lidstaten publiceert.

Evolutie: het aantal verkeersdoden daalde tussen 1991 en 2015 met 65,5 % in België en met 67,6 % in de EU-28. Met 65 doden per miljoen inwoners ligt België boven het Europese gemiddelde (52 doden per miljoen). Dat komt overeen met 732 doden op 30 dagen op de Belgische wegen in 2015. In een verdeling van de lidstaten in drie groepen behoort België in 2015 tot de middelmatig presterende groep en het scoort minder goed dan het Europese gemiddelde. In 2016 is het aantal doden per miljoen inwoners in België gedaald om 56 te bereiken, het minimum sinds 1991.

Doelstelling: de Federale beleidsvisie op lange termijn inzake duurzame ontwikkeling bevat de volgende doelstelling: "Mobiliteit en vervoer zullen onder maximale veiligheidsomstandigheden gebeuren met "nul doden" als doel" (doelstelling 24).

De duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen van de VN (SDG’s) bevatten de volgende subdoelstelling: "Tegen 2020 het aantal doden en gewonden in het verkeer wereldwijd halveren" (subdoelstelling 3.6).

Om in de richting van de doelstellingen te gaan, moet de indicator dalen.

Opsplitsing volgens geslacht

Het aandeel van de vrouwen in de verkeersdoden is steeds en aanzienlijk lager dan dat van de mannen: vrouwen vertegenwoordigden 24,4 % van de doden 30 dagen in 1995 en 23,0 % in 2016.